Activiteiten & Actueel

Tuinreis Groei & Bloei Noordoostpolder 2017

Donderdag 17 augustus was de Deel het vertrekpunt van deze meerdaagse reis. Even voor vier uur vertrokken wij richting Hoek van Holland. Door “wat” files duurde dit ruim drie en half uur!
Gelukkig waren we op tijd om in te schepen en om van het diner aan boord te genieten.
Later op de avond liepen wij niet helemaal recht meer over het dek, omdat er toch wel wat deining was.

Vrijdag werd ik om vijf uur Engelse tijd wakker van het aanmeren. Vanaf half 6 stond het ontbijt voor ons klaar. Daarna konden we de bus in voor de eerste rit van 300 kilometer naar de eerste tuin. Onderweg de nodige regen en files, maar in de tuin, Renishaw Hall, was het zo goed als droog en kwam de zon zelfs door. We hadden voor de gereserveerde lunch, een uur om rond te kijken. Via een laantje met hortensia’s kwamen we in de tuinen achter het huis. Hier waren prachtige borders te zien met ornamenten. Er waren prachtige trappen om weer een terras lager te komen, doorkijkjes en strak geschoren taxushagen. Verderop lag nog een Italiaanse tuin, die bereikt werd door een veld van afgestorven bleu bells. De fontein was een blikvanger en het zicht over de omgeving was geweldig.
Het lunchbuffet bestond uit o.a. sandwiches, rauwkost, salade en partjes aardappels. Na de lunch ben ik nog even terug de tuin in gegaan voor nog een rondje foto’s. Ten eerste was het nu bewolkt en ten tweede liepen er veel minder bezoekers in beeld.
De volgende tuin Newby Hall lag zeer ruim een uur rijden verderop. Hier kregen we anderhalf uur om de tuinen op dit landgoed te bekijken. De grote border was fantastisch. Of je nu links of rechts  of terug keek, steeds waren er ander combinaties te zien. Alles stond keurig rechtop en pas later zagen we dat er grofmazige zwarte netten waren gebruikt. Na deze border bewonderd te hebben, zijn we in vogelvlucht door het grootse gedeelte van de rest van de tuinen gelopen. Zelf heb ik de rotstuin, een klein stukje van het arboretum, de doorgangen met rozen en gele regen gezien. De stilte tuin had een vriendelijk karakter. De dahliatuin heb ik helaas gemist.
Ruim drie kwartier later waren we bij het Oulton Hall hotel. Dit landgoed is omgebouwd tot een luxe hotel met golfbaan. Nadat we ons wat hadden opgefrist stond het 3-gangen diner voor ons klaar. Bij elke gang hadden we keuze uit 5 tot 6 gerechten. De bediening was vlot en attent en het eten smaakte voortreffelijk.

De volgende ochtend, zaterdag,  stond het ontbijtbuffet voor ons klaar. Dit was zeer uitgebreid en smaakte ons goed.
Om kwart over 8 vertrok de bus naar Parcevall Hall gardens, een kleine anderhalf uur rijden. De rit verliep grotendeels in de regen, maar de omgeving was prachtig om te zien. Glooiende heuvels met heel veel stapelmuurtjes. Op deze heuvels weilanden met schapen en al dan niet geoogste graanvelden. Hier en daar waren flinke stukken paarse heide te zien. De wegen werden naarmate we ons doel naderde steeds smaller en steiler. Op het laatste stuk gingen tegenliggers in de achteruit om ruimte voor de bus te maken. De laatste bocht naar de tuin kon de bus niet maken en hebben we de laatst mijl naar de tuin de heuvel af gelopen. Ook deze tuin lag tegen een heuvel, maar dit keer begonnen we onderaan. Na een steile klim kwamen we bij twee borders in warme tinten langs een gazon. Dit gazon omhoog lopend bleek het toch steiler dan gedacht. Er waren mooie trappen om op het volgende terrassen te komen. Hier weer diverse tuinkamers met weelderige beplanting en een vijver met een beeld in het midden. Mooie steunmuren met klimmers en agapanthussen maakte het plaatje compleet. Schuin achter het gebouw ging de tuin verder met een kapel – en rozentuin waar momenteel niet zo veel kleur in zat. Nog verder tegen de heuvel op lag een grote rotstuin om een waterpartij heen. Veel te snel moesten we weer naar beneden om op tijd bij de bus te zijn. Die had iets verderop kunnen keren en stond ons onderaan de heuvel op te wachten.
Hoewel het vrijwel droog was gebleven in de tuin spoelde het op weg naar RHS Harlow Carr Garden. Het (uit)zicht was hierdoor veel minder. Bij aankomst van de tuin bleken er heel wat auto’s te staan van andere bezoekers. Onze lunch moesten wij vandaag zelf regelen. Hiervoor konden wij bij Betty’s terecht, een begrip in Engeland. Bij aankomst stond de wachtrij tot buiten. Gelukkig was er ook een take away, zodat je met een sandwich binnen 5 minuten weer buiten stond.
Deze parktuin zelf had wel iets weg van een Floriade.  Er was een deel met grote kleurrijke borders in een groot gazon. Een bosgedeelte met o.a. speelgelegenheid voor de kinderen. Een uitgebriede groentuin. Ook hier was een gedenk tuin. Over een groot deel van het terrein liep een stroompje met op de oevers vele soorten primula’s. In het voorjaar moet dit bijzonder kleurrijk zijn. De grote kas bevatte allerlei alpine planten. Verder waren er nog heel wat planten te koop, maar na afloop stond er nog geen plantje in het ruim van de bus.
Na deze tuin hebben wij de stad York bezocht. Achter Piet, onze reisleider, zijn we over een deel van de stadsmuur gelopen. Aansluitend hebben we de wandeling in de stad voortgezet door gebruik te maken van de vele smalle steegjes. Na een koffiestop zijn we de kathedraal gaan bewonderen. Dit is de één na grootste van Noord-Europa en bevat heel veel glas in lood.  De bouw heeft destijds 250 jaar geduurd. Hierna hebben we de bus weer opgezocht en zijn terug gegaan naar het hotel. We hadden nog een half uurtje om ons op te frissen voor het diner, maar dat schoot er grotendeels bij in, omdat de sleutels weigerden en aan de balie gereset moesten worden.
Het eten smaakte trouwens weer voortreffelijk.

Zondag konden we uitslapen, daar we pas om half 10 bij de bus werden verwacht. De eerste stop was bij Deans Garden Centre. `Dit tuincentrum heeft een ruime sortering. De planten zagen er goed uit met iets minder heftige prijzen. Hier zijn dan ook de eerste planten van deze reis aangeschaft. Als toetje hebben wij nog wat genuttigd in de lunchroom, dat smaakte goed.
De volgende tuin was Scampttons Walled Garden, deels naar een ontwerp van Piet Oudolf. We begonnen hier trouwens met een lunch met sandwiches, chip en koffie of thee.
Hierna hebben de ommuurde tuin bekeken. Niet alle kamers vond ik de moeite waard, maar dit gedeelte slokte een groot deel van onze tijd op. De gedeelten met de kleurrijke borders sprak mij het meeste aan.  Zelf ben ik nog even, in rap tempo,  achter de muur naar het landhuis en de rotstuin gaan kijken. Beiden vielen mij wat tegen. Het huis had weinig uitstraling en oogde wat kaal en de  rotstuin vond ik wat rommelig.
Tot slot zijn we naar Stillingfleet Lodge Gardens gereden. Hier kregen we een inleiding over het ontstaan van de tuin. Destijds hadden ze een vervallen pand gekocht en opgeknapt en waren ze grotendeels zelfvoorzienend door de aanschaf van een koe, varkens en schapen en een grote groentetuin. In de loop van de jaren verdwenen de dieren en kwamen er steeds meer tuinkamers bij. De vele soms bijzondere bomen staan er vanaf het begin. De planten in de borders groeien hier weelderig en soms wat rommelig door elkaar heen. De vijver zit behoorlijk vol met planten en ook er omheen staat het vol met o.a. gunnera en lithrum die de vijver grotendeels uit het zicht halen.
Verder is er een bosgebied, een wilde bloemen tuin en een groentetuin. De rupsen hebben zich hier over de Oost-Indische kers ontfermd. Ook is er nog een stukje met moerbedden en een kleine kwekerij en was er koffie en thee te koop. De bus heeft tijdens het bezoek in een oude schuur gestaan. Op de weg was het wat krap parkeren.
De weg terug naar het hotel verliep ook dit keer niet zonder vertragingen. Het schijnt er dit weekend bij te horen. Dit keer hadden we alle tijd om ons op te frissen en smaakte ons het wederom goed.

Vanochtend zijn we weer op tijd opgestaan. Om kwart over 8 moest het ontbijt zijn genuttigd en de koffers weer in de bus staan. De eerste rit werd vlot afgelegd en ruim voor openingstijd stonden we voor de hekken van Chatsworth House & Garden. Het was nog een hoop gedoe om de kaartjes te verkrijgen en te horen hoe laat en waar we voor de lunch werden verwacht.
Even na half 11 konden wij het huis van binnen gaan bewonderen. Hier staat normaal anderhalf uur voor. Wij hadden ruim anderhalf uur voor het huis en de tuin, voordat we aan de lunch werden verwacht. Dus zijn we in hoog tempo door het huis gegaan en hebben een idee van hoe het is. Daarna nog een stukje van de tuin gezien. De rotstuin was hier indrukwekkend en de borders in de ommuurde tuin waren mooi om te zien. Het doolhof hebben wij alleen van bovenaf gezien. Er was geen tijd om te (ver)dwalen.
De volgende en laatste tuin lag drie en half uur rijden verderop.  Hier begonnen we met koffie/thee en scones. De tuin was zeer de moeite waard.  Een “gewoon” huis in opvallende kleuren. Vele borders waren op kleur. De warme geel/rode border was geweldig om te zien. Verder was de witte border de moeite waard. De moestuin lag er geweldig bij en verder lag er nog een natuurlijke vijver, een doolhof en begroeide pergola’s. Het was heerlijk om hier rustig te kunnen ronddwalen.
Daarna gingen we de bus weer in om in de buurt van Harwich, in een pub, ons 2-gangen diner te gebruiken. Het voorgerecht smaakte prima, het hoofdgerecht viel niet bij iedereen in de smaak.
Daarna reden het laatste stukje naar de boot. Nadat de paspoorten weer goed waren bevonden en de “sleutels” voor de kamers waren uitgedeeld reden we het ruim in op de 3e verdieping. Daarna gingen de meesten van ons met de lift naar de 10e verdieping.
Niet veel later was het druk op het dek waar de winkel was gevestigd. Er moesten nog heel wat ponden opgemaakt worden. Daarna hebben we nog even geborreld op het gezellige weekend. Voordat we het in gaten hadden was het twaalf uur (Nederlandse tijd) en het ontbijtbuffet stond vanaf 06:30 voor ons klaar.

Na het ontbijt konden we het aanmeren van het schip bekijken en niet veel later kregen we bericht dat we van boord af konden lopen. Via de douane kwamen we even later weer bij de bus. De weg terug verliep zonder files. We hadden nog een tussenstop bij Hajé voor een laatste bakje koffie met taart en om kwart voor twaalf reden we de Deel in Emmeloord op.
Hier werden de koffers en de planten uitgeladen en namen we afscheid van elkaar.

Een gezellig lang weekend is zo lang nog niet!