Zaterdag 1 april Planten- en Stekjes ruilbeurs

• Landgoed Wellerwaard, Wellerwaard 11, 8305 CA Emmeloord
  • Zaterdag 1 april 2023 (geen grap)
  • Van 10:00 tot 12:00 uur

De bedoeling van de ruilbeurs is dat je plantjes en zaden komt brengen en halen.
Alles is welkom, van tuinplant, vijverplant, kamerplanten, zaailing voor groenten tot kuipplanten. Noem maar op.
Zelfs plantenboeken of potten of zaaitrays die u over hebt kunt u inbrengen. Alles wat een tuinier wil hebben of kan gebruiken.
Deze kunt u uitstallen tussen 10:00 en 10:15 uur, voor planten graag voorzien van een kaartje met daarop de naam, kleur en hoogte van de plant. Daarvoor krijgt u een lootje.
Na een kopje koffie/thee met iets lekkers gaat het ruilen van start.
Om 10:30 uur kunt u bij inlevering van het lootje één van de tentoongestelde planten uitzoeken.
Vanaf 11:00 uur mag iedereen, dus ook zonder inbreng, planten ruilen of kopen voor 50 cent. Rechtstreeks van de aanbieder!
Wees op tijd, want: OP = OP!  Ook als u alleen wilt kopen of rondneuzen of gezellig bijpraten bent u welkom.

Zaterdag 8 april Tegel eruit Plant erin

• Zaterdag 8 april 2023
  • Van 10:00 tot 12:00 uur
  • Intratuin, Espelerweg 11-1, 8303 HW Emmeloord

In januari hebben wij voorstellen aan de gemeente NOP gegeven om te voldoen aan de motie ‘Gezonde en klimaat adaptieve woonwijken’. Een van de voorstellen was om een vervolg te geven op onze actie Tegel eruit en Plant erin.  Hierop is positief gereageerd met het volgende resultaat.

In samenwerking met de gemeente Noordoostpolder en Intratuin kunnen we weer de actie Tegel eruit Plant erin organiseren. Op zaterdag 8 April kunt u tussen 10 en 12 uur uw tegel (minimaal 30x30 cm) inleveren op de parkeerplaats van Intratuin in Emmeloord. Wij staan daar dan ook om u een leuke plant of struik  in ruil voor de tegel mee te geven voor de plek waar de tegel uit komt.

Kom gezellig ruilen en een praatje maken. Wij zien u graag!

Maandag 17 april Plantenvermeerdering

• Maandag 17 april 2023
  • Restaurant Intratuin Emmeloord, Espelerweg 11-1, 8303 HW Emmeloord
  • Inloop vanaf 19.30 uur, aanvang 20.00 uur
  • Gratis voor leden van Groei & Bloei op vertoon van ledenpas. Niet leden € 5,00
  • Zie ook de website van Kabbes

Een van de leukste bezigheden met planten is wel het vermeerderen ervan. Planten kunnen ruwweg op twee verschillende manieren worden vermeerderd. Door zaaien ontstaan nieuwe planten met een unieke eigen genetische opmaak. Vaak merken we daar weinig van, maar soms is dat gegeven erg nuttig. Bijvoorbeeld bij het kruisen van nieuwe planten.

Planten kunnen ook langs vegetatieve weg vermeerderdworden, er ontstaan dan exacte kopieën van de oorspronkelijke moederplant. Wanneer men bestaande rassen (cultivars) van planten wilt vermeerderen zal dit vaak de enige manier blijken te zijn. Gelukkig zijn er verschillende technieken zoals, stekken, scheuren, afleggen en enten.

Tijdens de workshop krijgen de aanwezigen uitlegover de voor- en nadelen van de verschillende vermeerderingmethodes en zullen een aantal technieken worden gedemonstreerd. Wij zorgen voor vermeerderingsmateriaal, de gesneden stekken mogen de aanwezigen meenemen om thuis verder op te kweken.

Oproep voor omgeving Rutten

Het volgende bericht kregen wij via via toegestuurd:

“ Hallo…. Ik heb misschien een vreemde vraag. Door lichamelijke en geestelijke problemen lukt het mij niet om de tuin bij te houden. Door achterstallig onderhoud, w.o. ook snoeiwerk, hebben kleefkruid en al zijn andere “on”kruidvrienden de tuin overgenomen: ik red het niet om de strijd te winnen. De berg werk wordt daardoor steeds groter. De gezondheid van mijn schoonvader laat het niet meer toe om mij te helpen, hetgeen hij eerst wel deed.
Ik kom niet uit de polder, ken weinig mensen en heb een heel klein sociaal leven hier. Bij deze doe ik een oproepje voor een beetje hulp.
Misschien is er iemand, die graag tuiniert, maar geen tuin heeft o.i.d.
Ik wil er ook best een beetje voor betalen of misschien kan ik iets anders terug doen? Ik vind het heel moeilijk om hulp te vragen, maar nu het voorjaar weer komt vind ik het zo moeilijk, weet niet meer hoe ik het onder controle krijg…”

Wij wonen in Rutten in een hoekwoning van een blokje.
De voortuin is ongeveer 30 m. x 10 m.” met daarin een gedeelte gras.

Mocht u geen vervoer hebben, dan kan ik u ook in de polder of Lemmer ophalen”.

Tot zover het bericht. Wij vonden dat wij dit in deze Nieuwsbrief moesten plaatsen. Mocht u belangstelling hebben om hier een helpende hand te bieden dan kunt u zich aanmelden bij Wies Voesten. Zij wijst u dan weer verder. Haar email is wies@destekkentuin.nl en telefoonnummer 06 307 893 03.