Fuchsiavrienden bij de Orchideeën Hoeve

• Vanaf 1 uur
  • Oosterringweg 34 8315 PV Luttelgeest

Entree

Bij de ingang staan een aantal kraampjes. De fuchsiavereniging, Groei en Bloei Noordoostpolder, een fuchsiakweker en nog een kweker.
Dat is gratis. Verder bezoek aan de Orchideeën Hoeve kan voor de normale entreeprijs € 17,50

Wat is er te doen?

Ben jij een plantenliefhebber en hou je van bijzondere plantensoorten? Dan is de Vriendendag van de Fuchsiavereniging op 19 augustus 2023 iets voor jou! Op deze dag staat Junglepark de Orchideeën Hoeve volledig in het teken van de Fuchsia en kun je kennismaken met speciale fuchsiasoorten, kennis opdoen tijdens lezingen en zelfs jouw eigen fuchsia’s laten keuren tijdens de landelijke plantenwedstrijd.

De activiteiten van de Fuchsiavrienden zijn voor iedereen gratis te bezoeken. Deze zullen namelijk voor de entree plaatsvinden. Uiteraard kun je na het opdoen van al deze kennis nog een avontuurlijke ronde maken door het park (normale entreeprijs van € 17,50). Bij de Orchideeën Hoeve in het park zijn naast vele opfleurende bloemen en energieke dieren ook diverse en kleurrijke fuchsia’s te bewonderen.

Groei&Bloei Noordoostpolder zal zaterdag daar ook een stand hebben. Kom gezellig een praatje maken, of wordt lid van de grootste tuinvereniging, als je dat nog niet bent.

Nachtvlinders nader bekeken

• Bart Wierda
  • Maandag 18 september 2023
  • 20:00 - ca 22:00 uur
  • Intratuin, Espelerweg 11-1, 8303 HW Emmeloord
  • Leden € 0,- ; Niet leden € 5,-

Nachtvlinders

Nachtvlinders, een betere naam dan motten, want de meeste vliegen alleen na zonsondergang. Ook in de winter vliegen er een aantal soorten. Maar er zijn dagvliegers. In de tuin zullen het Gamma-uiltje bekend zijn of de Kolibrievlinder. 2 bekende dagactieve soorten nachtvlinders. In de woning wordt nogal eens de Huismoeder aangetroffen. Komt op het licht af, en slaapt dan lekker achter de gordijnen.

Waarom ze nachtvlinder genoemd worden? De vorm van de voelsprieten en omdat de meeste soorten nachtactief zijn Er zijn  veel meer soorten nachtvlinders dan dagvlinders, een enorme verscheidenheid. Bij nachtvlinders wordt vaak gedacht aan bruine vlinders en weinig kleur. Bij de dagvlinders vaak aan de fraaie kleuren. Dat gebrek aan kleur is niet terecht. Zelfs bij de z.g. microvlinders komen fraaie kleuren voor bij amper 1 cm grootte. Macronachtvlinders en microvlinders, samen een groep met meer dan 2000 soorten alleen in Nederland.

Zie ook de Polderbloei die begin september weer uitkomt.

Tegel eruit / Plant erin

• Zaterdag 30 september 2023
  • van 10:00 tot 12:00 uur
  • Intratuin, Espelerweg 11-1, 8303 HW Emmeloord

Zaterdag 30 september van 10 tot 12 uur bent u weer in de gelegenheid om een tuintegel (min 30x30)  om te ruilen voor een plant bij Intratuin.
Deze actie is een samenwerking van Gemeente NOP en Intratuin en Groei&Bloei NOP.
Wegens succes herhaald.

Stekjes- en Zadenruildag G&B NOP

• Zaterdag 7 oktober 2023
  • Details over plaats en tijd volgen

De bedoeling van de ruilbeurs is dat je plantjes en zaden komt brengen en halen. Alles is welkom, van tuinplant, vijverplant, kamerplanten, zaailing voor groenten tot kuipplanten. Noem maar op. Zelfs plantenboeken of potten of zaaitrays die u over hebt kunt u inbrengen. Alles wat een tuinier wil hebben of kan gebruiken.

Spaar de zaden op uit uw tuin stop ze in kleine hoeveelheden in een envelop en zet er buiten op wat het is ,welke kleur en hoe groot het word. Neem mee en ruil het met anderen of verkoop het.

Zadenbibliotheek Groei&Bloei NOP

Wat overblijft aan zaden bij de Ruildag gaat in de op te zetten ZADENBIBLIOTHEEK van G&B NOP

U kunt het hele jaar door zaden inleveren voor de ZADENBANK .

Meer nieuws hierover volgt binnenkort.