30 juli 2022 Doet Boersma

Schilderdemonstratie door Doet Boersma. Dit mag je niet missen!

Op zaterdag 30 juli 2022 geeft de Friese kunstenares Doet Boersma in de Beeldentuin van Klein Afrika een schilderdemonstratie over de werkwijze van haar nieuwe werk met het thema “Fertile soil”. U kunt haar zien werken in natte lagen verf, waar ze planten uit de omgeving in verwerkt. Tijdens het werk, vertelt ze over het concept “Fertile soil”, de onzichtbare processen in de natuur. U ziet de opbouw van schilderijen in fases ontstaan en er is veel tijd om vragen te stellen.

Doet Boersma is directeur van de Friese kunstacademie in Leeuwarden. Ze werkt vaak in haar atelier in Leeuwarden maar ook regelmatig op een locatie in de buitenlucht (en plein air). Ze geeft workshops op binnen- en buitenlocaties.
Doet is pas teruggekeerd vanuit Amerika, waar ze gedurende 3 maanden als Artist- in-Residence heeft gewerkt.
De schilderdemonstratie van Doet Boersma begint om 13.30 uur .
Locatie Beeldentuin Klein Afrika
Adres: Uiterdijkenweg 48, Marknesse
30 juli 2022
Kosten : € 5,-
Leden Groei & Bloei op vertoon van de ledenpas gratis

15 oktober 2022 Stekken en plantjes ruil

Wij willen iets nieuws ( of eigenlijk iets ouds) uitproberen. Een hele tijd geleden hebben we wel eens een plantjesruildag gehouden en dat willen we nieuw leven inblazen. Veel mensen vinden het leuk om zelf plantjes en stekken van struiken op te kweken. Het is heel simpel:

Plantjes opkweken uit zaad

Zaai nu tweejarigen, zoals de warmoranje muurbloem erysimum (of cheiranthus) ‘Orange Bedder’, die verrukkelijk geurt. Of de bijentrekker Verbascum blattaria ‘Albiflorum ‘ voor een verticaal accent in uw border. Stokroos, vingerhoedskruid, vergeet-me-niet, viooltjes, duizendschoon, ga ervoor, het kan allemaal nog! Strooi de zaden in potjes met zaai- en stekgrond en zet er een steker bij met de naam van de plant; houd ze licht vochtig. Verspeen ze als de zaailingen twee “echte” blaadjes krijgen naar grotere potten, anders zitten ze te dicht op elkaar. Pak ze voorzichtig bij de blaadjes bij het verplaatsen om het steeltje niet te beschadigen. Als de planten goed gegroeid zijn neemt u ze mee naar de plantjes ruil dag op 15 oktober. Daar kunt u ruilen, of, als u iets graag wilt hebben van een ander, kopen voor 50 cent per plant.

Stengelstek Clematis

Stekken van struiken
In juli kun je nog aan de slag met Clematis vermeerderen door stengelstek. Je snijdt dan een stukje van de stengel met een knoop erbij, een zogenaamde stengelstek. De stek moet ongeveer 5 centimeter stengel onder de knoop hebben en 1 centimeter erboven. Dit heeft te maken met de hoeveelheid stoffen die nodig zijn om de wortelvorming te bevorderen. Je hebt de grootste kans op succes als je stekken neemt van uitlopers die dicht bij de basis van de plant zitten.
Laat maar één blad aan de stengelstek zitten, zodat het vochtverlies beperkt blijft. De onderkant van de stek verwondt u heel licht en doopt dit in stekpoeder, dat is goed voor de beworteling. Daarna gaat er plastic overheen en krijgt de stek een beschaduwde plek in de tuin of kas. Ter voorkoming van schimmelvorming moet je wel af en toe luchten.

Planten stekken op internet

Dit zijn maar voorbeelden, maar van veel andere struiken en planten kun je stekjes halen en opkweken. En, bij succes, is het heel leuk om die gedeeltelijk weer te ruilen met anderen. Kijk ook op internet en zoek op “planten stekken”.
Ga nu aan de slag, het kan nog. Veel succes!

Wij laten nog horen waar de ruil (of koop) kan plaatsvinden.
Op zaterdag 15 oktober 2022 tussen 10 en 12 uur, dachten we. Met een kop koffie er bij moet het lukken. Begin nu en start uw collectie, voor uzelf en voor om te ruilen! Doen!