Zeebodem Tuinconcerten

Voor de maand augustus moesten wij de Tuinconcerten afzeggen. Maar in deze maand kunt u nog wel allerlei tuinen bezoeken in de Noordoostpolder.

Open tuinen 8 en 9 augustus 2020

Zoals op 8 en 9 augustus  een viertal tuinen:

Kijk op de websites van de tuinen  en ook op www.noordoostpolder.groei.nl

Voedselbos 17 augustus 2020

17 augustus bezoek aan het Voedselbos in Emmeloord.

Hou jij ook zo van bramen plukken in ‘het wild’? Tegenwoordig kan en mag dat in het Emmelerbos!

Op maandagavond 17 augustus 2020, van 19.00 – 20.00 uur ben je welkom voor een rondleiding in het Voedselbos van Emmeloord. Arend Netjes zal ons rondleiden en wat meer vertellen over het ontstaan, de achtergrond en de ontwikkeling van dit bijzondere stukje van 6 hectare Emmelerbos.

Waarom een voedselbos? Hiervoor zijn verschillende redenen te noemen. Onder andere moest het huidige stuk bos ontdaan worden van veel essenbomen. Ook hier hadden ze last van de essentakziekte. Daarnaast is educatie een belangrijke reden, je leert door ermee bezig te zijn. Hoe werkt het, voedsel ‘telen’ in een bos? Op deze manier herstel je biodiversiteit en zo breng je mens en natuur ook weer wat dichter bij elkaar. En last but not least: om van te eten. Ook niet onbelangrijk.

Wat kun je doen in dit bos? Ecologisch voedsel verzamelen van struiken, planten en bomen, maar je vindt er ook kruiden en wortels die gegeten kunnen worden. En natuurlijk kun je er heerlijk wandelen over de met houtsnippers bedekte paden die slingeren door het bos. Er valt van alles te beleven. Er staan bijvoorbeeld ook bijenkasten en enkele bomen die gekapt zijn worden hergebruikt als bank/kunstobject of om paden vorm te geven.

In De Noordoostpolder van 29 juli 2020 staat een prachtig informatief artikel over het voedselbos. Een aanrader dus.

Waar? We worden verwacht bij het IVN-gebouw, Sportlaan 48 te Emmeloord.

Het Voedselbos heeft een eigen Facebookpagina: Voedselbos Emmeloord.
En op de website www.pioniersvandetoekomst.nl/voedselbos/ kun je meer lezen over het voedselbos. Ze zijn nog op zoek naar vrijwilligers, dus ben je straks enthousiast geworden na onze rondleiding, meld je aan!

In verband met de organistie graag aanmelden op info@noordoostpolder.groei.nl

Of bij een van de bestuursleden.

BIJ-zondere tuinen open op 29 en 30 augustus 2020

In het laatste weekend van augustus sluiten drie BIJ-zondere tuinen het seizoen af met een open weekend. De deelnemende tuinen zijn heel verschillend wat betreft de grote, sfeer en indeling.

Vlak bij Emmeloord ligt Lancaster Garden. Dit is een boerderijtuin met een groots uitzicht naar het omringende land. De tuin zelf heeft o.a. een strakke vijvertuin, maar heeft tussen de vele hagen losse beplanting. Achter het woonhuis ligt een vrij nieuwe herfstborder met grassen. Deze border is inmiddels uitgegroeid tot een spektakelstuk. Lancaster Garden schenkt de entreegelden en de opbrengst van de planten verkoop aan het Bijna-Thuis-Huis van Stichting Terminale thuishulp Noordoostpolder-Urk.

Aan de rand van Emmeloord ligt Ellen's Tuin, Het Waterland 56. Hier is een stadstuin te bezoeken, die niet alleen veel bloemen en planten laat zien, maar ook hoe een geluidswal aangekleed kan worden. Door over de trappen in de wal te lopen kunt u de tuin ook van bovenaf bekijken. Een deel van de borders ligt om een kleine natuurlijke vijver.

Bij de voormalige brugwachterswoning van Tollebeek ligt de Achtertuin. Dit is een verrassend grote tuin met diverse tuinkamers.  De grote vijver, de diverse zitjes en de robuuste pergola maken dat je hier heerlijk kunt  ronddwalen. Bij het tuinhuis met veranda kunt u heerlijk van de rust genieten. In de boomgaard staat een voormalige schaftwagen, die bij deze B&B een mogelijkheid tot overnachten bied.

De 3 tuinen liggen binnen een afstand van 15 kilometer. Ze zijn op 29 en 30 augustus open van 10:00 tot 17:00 uur.

U bent van harte welkom in al deze tuinen.
Meer informatie over deze tuinen is te vinden op deze pagina op de website. Nu 3 tuinen. Toen 5.

• Lancaster Garden
    Lindeweg 6