U hebt als lid van G&B NOP onze (regionale afdelings-)voorjaarsuitgave Polderbloei 2021  ontvangen. Daarin staat ons voorlopig programma 2021 waarvan enkele onderdelen nog nader vast te stellen zijn.
Op dit moment is dat nog niet anders.
Wij kunnen u al wel attenderen op verschillende, nationale, acties, veelal digitaal.

Woensdag 18 maart Bloemschiknieuws

Niemand minder dan Pim van den Akker verzorgt een prachtige lente/paasdemonstratie.
Ken je hem niet en wil je al wat van hem zien? Kijk dan hier.

De demonstratie komt op het landelijke YouTube kanaal van Groei&Bloei.
Op de landelijke  website www.groei.nl komen in de aanloop naar Pasen ook delen van deze demo online.
Steeds een stukje van de opnames. Maar de hele demo blijft voorlopig speciaal voor leden van  Groei & Bloei.
Op donderdag 18 maart 2021 komt op onderstaande pagina een link naar de video van de demonstratie.
Log in en kijk mee.
Bloemschikdemonstratie Pim van den Akker

De G&B agenda 2022

De voorbereidingen voor de allereerste Groei & Bloei-agenda 2022 zijn in volle gang.
En hoe leuk is het als daarin tuin- en plantenfoto’s staan van leden en lezers!
Leg winter, zomer, herfst, voorjaar vast ... Of grasduin in de foto’s die je al hebt liggen.
Op de facebookpagina's van de afdelingen komen de mooiste foto's voorbij.
In onderstaand artikel lees je hoe je mee kunt doen en wat de voorwaarden zijn. Foto’s insturen voor 1 juni 2021!  Doe mee!
Artikel over de tuinagenda.

Gardenista - Kwekerscompetitie

"Als kweker ben je natuurlijk trots op de door jou gekweekte planten. Hoe leuk is het als dat ook gezien wordt. Door vakgenoten, maar zeker ook door de eindgebruiker: de consument. Alle professionele plantenkwekers én hobbykwekers worden daarom uitgenodigd mee te doen aan de kwekers-competitie van Gardenista voor de best gekweekte plant: ‘de gouden Gardenistaplant’. Festivalgangers kunnen allen hun stem uitbrengen en de winnaar wordt beloond met een mooie oorkonde en eeuwige roem. Het past in de rijke historie van de KMTP, die aan de wieg heeft gestaan van de VKC keuringen."

Zo begint de uitnodiging tot deelname die onlangs naar vele kwekers is gestuurd.
Maar het Team Gardenista kent natuurlijk niet alle kwekers, en zeker niet alle hobbykwekers.
Daarom vragen we jullie hulp. Ken je (of ben je) een leuke (hobby)kweker waarvan je denkt dat deze misschien wel iets heel moois of iets heel bijzonders heeft?
Geef dan alsjeblieft de uitnodiging door!
De complete tekst is op onze eigen NOP website te vinden.

Voor vragen of opmerkingen over de kwekerscompetitie kun je contact opnemen met Nico Rijnbeek uit Boskoop via kwekers@gardenista.nl

Gardenista - Harry Pierik

Tuinontwerper Harry Pierik is al enige tijd druk bezig met het aanleggen van borders op Historische Buitenplaats Den Alerdinck, waar ons groenfestival Gardenista van 22 t/m 26 september 2021 zal plaatsvinden.

Op de website tuinenstruinen.org staan twee artikelen die Harry Pierik schreef over de voorbereidingen van de borders.
Voorbereiding Deel 1
Voorbereiding Deel 2

Nationale Bijentelling

Zet ‘m alvast in jouw agenda: Nationale Bijentelling 17 en 18 april 2021
De Nationale Bijentelling van 2021 staat gepland, dit jaar op 17 en 18 april 2021. Iedereen in Nederland wordt opgeroepen om dat weekend een half uur mee te tellen naar bijen, in de tuin, op het balkon of een andere groene plek in de buurt.
Meedoen is eenvoudig, ook als je niet zoveel van bijen weet.
De Nationale Bijentelling is een jaarlijks terugkerend onderzoek.
Dit onderzoek is hard nodig, want van de 358 soorten wilde bijen in Nederland is de helft bedreigd.
Wilde bijen zijn belangrijk voor onze voedselvoorziening: 80% van onze eetbare gewassen is voor de bestuiving afhankelijk van bijen en andere insecten.

Behalve in kaart brengen hoe het gesteld is met bijen, willen we er met de Nationale Bijentelling voor zorgen dat meer Nederlanders in actie komen voor de wilde bij. Dit kan al door meer bijvriendelijke bloemen te planten in de tuin of op het balkon of door een bijenhotel te plaatsen.
Meer informatie en aanmelden: www.nationalebijentelling.nl.