Nachtvlinders nader bekeken

• Intratuin, Espelerweg 11-1, 8303 HW Emmeloord
  • Leden € 0,- ; Niet leden € 5,-

Nachtvlinders

Nachtvlinders, een betere naam dan motten, want de meeste vliegen alleen na zonsondergang. Ook in de winter vliegen er een aantal soorten. Maar er zijn dagvliegers. In de tuin zullen het Gamma-uiltje bekend zijn of de Kolibrievlinder. 2 bekende dagactieve soorten nachtvlinders. In de woning wordt nogal eens de Huismoeder aangetroffen. Komt op het licht af, en slaapt dan lekker achter de gordijnen.

Waarom ze nachtvlinder genoemd worden? De vorm van de voelsprieten en omdat de meeste soorten nachtactief zijn Er zijn  veel meer soorten nachtvlinders dan dagvlinders, een enorme verscheidenheid. Bij nachtvlinders wordt vaak gedacht aan bruine vlinders en weinig kleur. Bij de dagvlinders vaak aan de fraaie kleuren. Dat gebrek aan kleur is niet terecht. Zelfs bij de z.g. microvlinders komen fraaie kleuren voor bij amper 1 cm grootte. Macronachtvlinders en microvlinders, samen een groep met meer dan 2000 soorten alleen in Nederland.

Zie ook de Polderbloei die al bezorgd is. Hij is ook hier te vinden.

Een uitgebreider verhaal van Bart Wierda is hier te vinden.