Noordoostpolder

Tuinreis naar East-Anglia

Donderdag 15 augustus 2019, na een dagje rommelen in huis en het pakken van de weekendtassen, zijn we richting het centrum gelopen waar tegen 4 uur de bus zou vertrekken.  Al snel was de groep van Groei en Bloei compleet en ruim voor vieren vertrokken we richting Lelystad om de laatste twee passagiers op te halen.

De rit naar Hoek van Holland verliep voorspoedig. We werden bij de terminal afgezet en konden later te voet aan boord. Wij bleken een hut aan voorzijde van het schip te hebben op de 11e verdieping met een geweldig uitzicht.

De groep werd om half 8 in het restaurant op de negende verdieping verwacht voor het 3-gangen diner. Dit was goed verzorgd en lekker.Na het diner hebben we nog een rondje over deze verdieping van het schip gedaan en even buiten staan uitwaaien. Hier zijn de nodige foto's van de zonsondergang gemaakt.

Om 10 uur verliet ons schip de haven en na een rustige nacht op zee werden we wakker van het aanmeren in Harwich. Het ontbijtbuffet stond vanaf half zes (Eng. tijd) voor ons klaar. Hierna nog even terug naar de hut om de spullen te pakken naar dek 3 gegaan, waar de bus stond te wachten. Na de paspoort controle op de kade zijn we naar Ulting Wick gereden.

Hier waren we half uur voor de afgesproken tijd aan, maar dat was geen probleem. Na een inleidend praatje over het ontstaan van deze privé tuin o.a. over de schuren uit de 15e, 16, en 17e eeuw zijn we de tuin rond gegaan. Er staat een prachtige verzameling met potten met o.a. dahlia's en salvia's bij het kasje. Helaas waren die voor eigen gebruik.

De voorjaarsborders worden na de bloei leeggehaald en volgezet met eenjarige en dahlia's. De kleuren worden op elkaar afgestemd met datgene wat er opgekweekt is, zodat er elk jaar weer nieuwe combinaties met zinnia's, dahlia's, salvia's en grassen ontstaan.

De groentetuin ligt er heel verzorgd bij en de witte tuin is een plaatje. Zo zijn er nog enkel kleurrijke borders rond de schuren. Een deel van de tuin is parkachtig met mooie oude bomen en een beekje. Hier en daar liggen wat borders met vaste planten langs de beek. De rest is heel natuurlijk gehouden. De bruggetjes over de beek zorgden er voor dat we rond konden lopen. Het bezoek werd afgesloten met koffie en thee. Al met al een prachtig begin van onze tuinreis.

Tegen 10 uur gingen we met de bus naar RHS Hyde Hall. Dit was ooit en privétuin, maar inmiddels geschonken aan de RHS Het immense terrein van 14 ha. ligt op en tegen een heuvel aan en de borders hebben ronde vormen.  De tuinen hebben diverse thema's, waaronder een grind-, winter-, moes- en exotische tuin. We hebben prachtige planten combinaties gezien, soms op kleur, soms met contrast, zoals blauw/geel. De vele grassen die in de borders zijn verwerkt houden het levendig. In het restaurant op de heuvel hebben wij onze lunch gebruikt. Daarna nog even door de tuin gedwaald en via de plantenverkoop en winkel naar de bus gelopen. Inmiddels viel er af en toe een drup.

De volgende tuin van deze dag was de tuin van Beth Chatto. Hier zijn we met Groei en Bloei 14 jaar geleden al eens geweest. We begonnen met een kopje koffie/thee en gingen daarna in de motregen de tuin in. Het eerste wat opvalt zijn de prachtige oude en dikke bomen. Daar zijn prachtige kleurrijke borders omheen gemaakt. Rond de waterpartijen staan hier en daar gigantische gunnera's en andere waterplanten staan in grote groepen, prachtig. In het bosgedeelte slingeren de paadjes door het groen. Natuurlijk hebben we ook de bekende graveltuin bekeken. Aan het einde van de route hebben we staan schuilen bij de schaduwplanten in de verkoophoek totdat de bus weer vertrok.

De weg naar het hotel in Ipswich verliep zonder vertraging en na een reisdag was het heerlijk om je even op te frissen voordat het buffet voor ons klaar zou staan.

Zaterdag 17 augustus stond er maar één tuin op het programma, maar wat een wauw tuin was dat. Bressingsham Gardens was GENIETEN met hoofdletters. Wat zijn die tientallen golvende eilandborders in het gazon mooi. Prachtige combinaties van ontelbare planten die gezien in deze borders. Je bleef kijken en foto's maken, want na iedere bocht  was het wederom wauw. Het tweede gedeelte van de tuin, Foggy Bottom oogde iets rustiger, doordat er aparte struiken en bomen in de borders waren gebruikt. Hier werden we stil van, de rust die dit gedeelte uitstraalde. Veel te snel was het tijd om nog wat te gebruiken in het restaurant. Zelf had ik hier wel een dag rond kunnen lopen.

Na de lunch gingen we naar de stad Cambridge. Hier hebben we een rondwandeling door de stad gemaakt en genoten van de vele oude gebouwen en King's Chapel. Na het pakken van een terrasje zijn we tegen vijven weer terug gereden naar het hotel, waar een uurtje later een heerlijk buffet weer voor ons klaarstond.

Zondag 18 augustus was al weer de laatste dag in Engeland. Vanochtend was het weer op tijd opstaan. Na het ontbijt werden we kwart voor 8 met de koffers bij de bus verwacht.
De rit van vandaag ging een stuk naar het noorden waar we bij Elsing Hall werden verwacht. De oprijlaan met oude bomen was lang. De eerste blik op het landhuis met squared flint was imposant. Wat een prachtig gebouw. De tuinen buiten de slotgracht hadden mooie doorkijkjes. In juni tijdens de bloei van de rozen moet het hier geweldig zijn. In het bosgedeelte had je een mooi zicht over de gracht naar de achterkant van het huis. Hier konden we na het rondje genieten van de koffie en heerlijke koek.

Terug lopend naar de bus begon het te regenen en tijdens de rit naar de laatste tuin heeft het gespoeld, maar de zon kwam er al weer door toe we bij East Ruston Old Vicarage arriveerde. Hier begonnen we met een lunch. Daarna zijn we onder leiding van onze reisleider door de tuin gelopen.  Het geheel was een doolhof van tuinkamers met brede en hoge hagen. Er zijn tientallen doorkijkjes, trappetjes, poortjes. De borders zijn veelal ingevuld met eenjarige, dahlia's en minder winterharde beplanting. Diverse grote potten zijn prachtig opgemaakt.

Na deze tuin zijn we naar Dedham gereden en hebben we na een kort bezoek aan de begraafplaats aan de overkant in The Sun Inn van het afscheidsdiner genoten.

Hierna was het nog maar een klein stukje naar de boot en na het inschepen konden we onze hut weer opzoeken. Dit keer halverwege aan de zijkant van het schip.

Na een rustige nacht werden we om half zeven gewekt voor het ontbijt. Het buffet stond voor ons klaar en na afloop was het de nachttas ophalen en van boord.

De rit naar de polder verliep voorspoedig en tegen half 11 weer terug in het centrum van Emmeloord.

We hebben wederom een gezellige en afwisselende reis gehad.

Ellen Nelis

Verslag deel 1  (en meer foto's) op de facebookpagina.
Verslag deel 2  (en meer foto's) op de facebookpagina.

RHS Royal Horticultural Society.