Regen en onweer en toch ging het door.
Marjan Marinissen maakte dit verslag (met mooie foto's).

Hieronder de aankondiging zoals hij op de website stond. De tijden en data zijn natuurlijk uit het verleden.

Rondleiding Voedselbos Emmeloord

17 augustus 2020
 19.00 - 20.00 uur
 IVN-gebouw
Sportlaan 48, Emmeloord
 info(at)noordoostpolder.groei.nl
 Bij een bestuurslid.
 Website voedselbos
Facebookpagina voedselbos

Aanmelden kan tot 15 augustus.
Bij minder dan 15 deelnemers gaat het niet door.
(komt dan natuurlijk op de website)

Wij handelen volgens de Corona regels van het RIVM.

Hou jij ook zo van bramen plukken in ‘het wild’?
Tegenwoordig kan en mag dat in het Emmelerbos!

Op maandagavond 17 augustus 2020, van 19.00 – 20.00 uur ben je welkom voor een rondleiding in het Voedselbos van Emmeloord. Arend Netjes zal ons rondleiden en wat meer vertellen over het ontstaan, de achtergrond en de ontwikkeling van dit bijzondere stukje van 6 hectare Emmelerbos.

Waarom een voedselbos? Hiervoor zijn verschillende redenen te noemen. Onder andere moest het huidige stuk bos ontdaan worden van veel essenbomen. Ook hier hadden ze last van de essentakziekte. Daarnaast is educatie een belangrijke reden, je leert door ermee bezig te zijn. Hoe werkt het, voedsel ‘telen’ in een bos? Op deze manier herstel je biodiversiteit en zo breng je mens en natuur ook weer wat dichter bij elkaar. En last but not least: om van te eten. Ook niet onbelangrijk.

Wat kun je doen in dit bos?
Ecologisch voedsel verzamelen van struiken, planten en bomen, maar je vindt er ook kruiden en wortels die gegeten kunnen worden.

En natuurlijk kun je er heerlijk wandelen over de met houtsnippers bedekte paden die slingeren door het bos. Er valt van alles te beleven. Er staan bijvoorbeeld ook bijenkasten en enkele bomen die gekapt zijn worden hergebruikt als bank/kunstobject of om paden vorm te geven.

In De Noordoostpolder van 29 juli 2020 staat een prachtig informatief artikel over het voedselbos.
Een aanrader dus. Hier te vinden.

Waar? We worden verwacht bij het IVN-gebouw, Sportlaan 48 te Emmeloord.

Het Voedselbos heeft een eigen Facebookpagina: Voedselbos Emmeloord. En op de website pioniersvandetoekomst kun je meer lezen over het voedselbos.
Ze zijn nog op zoek naar vrijwilligers, dus ben je straks enthousiast geworden na onze rondleiding, meld je aan!